Age
80
Story:
Yahcub had 3 sons, Sefer, Cello and Murad.
He has builid the village Hapisnas.
It was between 1400 and 1481.
Becous we dont Exactly know when we they starded with the village Hapisnas we think it starded at 1400.
We started with for father Halfo.
Then was Cello and Sefer and then Hacco.
Yahcub also had a sister.
At the masacre of the Monistary of Hapsinas, Yahcub and his sister fled to the village of Salih, near Midyat. There his sister got married, he as well. After some years, Yackub claimed the rights of the abandoned village of Hapsinas and promised to rebuild it.
//////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\
volgens het verhaal over Jakob de vader van Cello Murad en Sefer.er wordt gezegd dat de klooster in Hapses was toen bewoond van veel monniken en nonnen en het dorp Hapses had ook veel inwoners allemaal Christenen op een avond komen er twee gasten die toevallig in het klooster voor overnachting vragen die tijd was er nog geen hotels.en zij werden naar binnen toegelaten.na het avond eten kwam er een discussie over het geloof de twee gasten waren Moslims.van omliggende dorpen bij die discussie hebben de twee Moslims zich erg vernederd gevoeld omdat zij niet zo goed op de hoogte waren van hun eigen geloof.de volgende dag gingen zij naar hun dorp of stad en daar hebben ze de Emier op de hoogte gesteld van wat op de avond daarvoor was gebeurt in de klooster.en natuurlijk zij hebben een schepje boven op gedaan.hierdoor werd de Emier zo kwaad dat hij met zijn leger en vol woede op weg naar Hapses is gegaan en belegerd.als eerst heeft zijn leger de klooster in brand gestoken alle bewoners levend verbrand zij de Islam hadden beledigd.maar daar bleef er niet zijn leger heeft Hapses binnen gevallen en alles in brand gestoken wie weg kon is weg gekomen en wie niet is is vermoord Hapses was niet meet dan een ruine.hier bij zijn ook Jakob en zijn zus hun ouders kwijt geraakt vermoord,Jakob is samen met zijn zus naar het dorp Salih gevlucht die lag op een afstand van zeven kilometer.daar zijn ze volwassen geworden en allebei getrouwd Jakob kreeg drie zonen omdat hij in Salih verder geen akkers had kon hij zijn gezin niet onderhouden.na een tijd is hij met zijn gezin verhuist naar een grot die in de buurt van Hapses daar heeft hij een tijd geleefd tot dat zeer waarschijnlijk de Emier die Hapses had overvallen dood was.Jakob is toen naar de nieuwe Emier gestapt om toestemming te vragen dat hij opnieuw Hapses wil herbouwen en hij heeft toestemming gekregen.en is hij met zijn vrouw en drie zonen naar Hapses gekomen.hij heeft gedeelte van Hapses opnieuw opgebouwd net genoeg voor zijn drie zonen namelik Sefer Cello en Moerad en nu nog is Hapses ingedeeld in drie wijken van de beth Sefer de wijk van beth Cello en de wijk van beth Moerad.daarna zijn ook andere nakomelingen van degene die tijdens de vernietiging van Hapses waren gevlucht.ook zij hebben hun huizen opgebouwd.en zo is mij tot nu toe bekend wat en hoe alles gegaan is in Hapses tot de eerste Moslim families zij toegelaten in Hapses om minder belasting te betalen aan de Emier.daarna zijn de problemen eigen lijk alleen maar groter geworden de Christenen zijn daarna altijd als tweede rang burgers beschouwd en constant vernederd.met de komst van het Ottomaanse rijk zijn de Assyrische Christenen ook wel goed behandeld een af en toe een soort autonomie gehad eigen scholen waar zij hun taal en cultuur konden onderwijzen helaas dit was niet altijd het geval elke Sultan had andere ideeen hoe dat moest met de Christenen tot de tijd van Sultan Hamid tussen 1890 en 1915 zijn alle bewoners van Ottomaanse rijk die niet tot de Islamitische geloof behoorden werden vervolgd Grieken Armeense en Assyrisch deze bevolking groepen zijn naar alle delen van de wereld verdreven zo niet zijn ze vermoord of tot de Islam bekeerd.de rest van de gebeurtenissen is wel beken als de genocide op de Christenen in Turkije.
Last edited on by Musa Demirdag.